Digital Marketing Live!

Wat digital marketing kan leren van een bromvlieg

15:20 30 minutes Stage 3
Tim den Heijer B.R.A.I.N. Creatives

Als marketeer weet je hoe belangrijk het is om gedrag van je doelgroep effectief te sturen. En ken je vast ook de nodige technieken die helpen conversie te verhogen. Toch halen te weinig marketeers álles uit gedragsinzichten. Want er is veel meer dan het beroemde rijtje van Cialdini. De wetenschap kent inmiddels honderden effecten die het gedrag van je doelgroep op vaak verrassende manieren sturen. Die noemen we bromvliegeffecten, naar het beroemde vliegje in de pot dat de wc-vloer schoon houdt. Dat slaagt waar zo veel campagnes en activaties falen: het verandert gedrag. En dat zónder aanbod, belofte, beloning, of brand purpose! Als je er op gaat letten, zijn er veel meer van die effecten dan je wellicht denkt. Bovendien kun je zulke gedragsinzichten ook veel creatiever inzetten dan vaak gebeurt. Je hoeft niet te zeggen dat je product populair is, je kunt het mensen ook via een slim omweggetje laten ervaren. Denk maar aan de blauwe voorband van Swapfiets. In deze presentatie krijg je hiervan talloze voorbeelden. En ontdek je de principes die vaak ook bekende campagnes zo succesvol maken. Want achter gedragseffecten die in het klein werken, schuilen vaak inzichten met véél grotere – strategische – potentie.

Tim den Heijer

Tim den Heijer

B.R.A.I.N. Creatives

Tim den Heijer is co-auteur van de bestseller ‘Het bromvliegefffect, alledaagse dingen die stiekem je gedrag sturen’. Dat boek verschijnt binnenkort ook in Japan en China en krijgt in 2023 een junior editie en een vervolg: De bromvliegmethode. Voor zijn boeken put Tim uit zijn ervaring als oprichter en creatief strateeg bij B.R.A.I.N. Creatives. Dat bedrijf zet gedrags- en neurowetenschap in voor creatieve (merk)campagnes, onder het motto ‘inspired by science’.

Gelijktijdige sessies