VIA Ad Spend Study 2022: van globaal naar lokaal
Sinds 2010 rapporteren VIA en Deloitte over de digitale reclame-uitgaven in Nederland. In het rapport van 2022 kijken we terug op een jaar van gestage groei. Met dit rapport willen we inzicht geven in de effecten van trends en ontwikkelingen binnen de digitale advertentiemarkt in Nederland. Op 8 juni zoomen we samen met diverse experts uit de markt in op enkele opvallende highlights uit het rapport, zo vertelt Boj Holslag ons meer over de groeiende markt en mogelijkheden van Retail Media. Retail Media wordt door veel marketeers genoemd als een van de meest veelbelovende nieuwe advertentiecategorieën in het ecosysteem. Ondanks de nog relatief lage absolute advertentie-uitgaven is het een van de grootste groeigebieden. Een van de belangrijkste toegevoegde waarden van retailmedia is de beschikbaarheid van gegevens, vooral met het verdwijnen van de third-party cookies. Het geeft adverteerders ook de mogelijkheid om direct naast het verkooppunt te adverteren. Alle grote retailers hebben de mogelijkheden van retail media ontdekt en starten hun eigen retail media team. De retailmedia-markt is nog in volle ontwikkeling en biedt mogelijkheden tot schaalvergroting in volume maar ook in creatieve oplossingen.