Digital Marketing Live!

Cookieless Future – ‘Nachtmerrie voor elke online marketeer’

14:00 30 minutes presentation Stage 5
Laurens Ludolph MediahuisRemco Steen Mediahuis

In België is door de GBA het TCF van het IAB Europe in strijd met de wet AVG (GDPR) verklaard. Dit heeft grote gevolgen voor de advertentiemarkt. Mediahuis geeft als grote nieuwsuitgever een kijkje in de keuken hoe zij zich voorbereiden op een toekomst zonder 3rd party cookies en adviseert lokale spelers hoe ze zich kunnen wapenen tegen de cookieloze toekomst.

(3rd party) Cookies zijn sinds de opkomst van programmatic advertising zo’n 15 jaar geleden een belangrijke bouwsteen geweest in het succes en de groei van online advertising. De mogelijkheden die cookies boden waren talrijk voor zowel de uitgevers als adverteerders en gaandeweg groeide het gebruik van cookies uit tot een niet transparant, privacy onvriendelijk ecosysteem waar vele honderden Adtech bedrijven in actief zijn en er vele tientallen cookies per sessie geplaatst worden op de browser van bezoekers. Enkele jaren geleden is er een kentering in de markt opgetreden toen browsers zijn begonnen met het optreden tegen het gebruik van 3rd party cookies en nadien kwamen er steeds meer restricties in het gebruik ervan, tot aan de lancering van de AVG in 2018 en de meeste recente dynamiek in Belgie omtrent de juiste interpretatie van deze wet en de komende gevolgen voor de advertentiemarkt. Hoe bereidt een grote nieuwsuitgever als Mediahuis zich voor op een toekomst zonder 3rd party cookies?

Laurens Ludolph

Laurens Ludolph

Mediahuis

Laurens Ludolph heeft meer dan 10 jaar ervaring in de online media. Hij is begonnen in de affiliate marketing, maar heeft vervolgens zijn focus verlegt naar specialismes als mobile marketing en online video. Laurens heeft onder andere gewerkt bij Sanoma, SBS en Twitter.  

Zijn digitale kennis deelt hij door het schrijven van blogs en te spreken op digitale B2B events om marketing professionals te inspireren.  

Remco Steen

Remco Steen

Mediahuis

Remco heeft 15 jaar ervaring in het digitale advertentielandschap. In die tijd heeft hij het ontstaan en de groei van Programmatic advertising van dichtbij meegemaakt aan zowel de buy-side als de sell-side van de markt bij uitgevers als Ilse Media/Sanoma, Ebay/Marktplaats en bij de DSP-provider Platform161. Zijn kracht ligt op het snijvlak van commercie en advertising technologie. Inmiddels is Remco acht jaar werkzaam bij Mediahuis en momenteel met het B2B Adtech team verantwoordelijk voor digital advertising binnen Mediahuis.

Gelijktijdige sessies